donderdag 24 januari 2019

Wat doet het weer?

Wat voor weer is het in Nepal, zeker wel koud?
Die vraag werd regelmatig gesteld als mijn Nepalreis ter sprake kwam.

De dag dat ik vertrok , was het net gaan sneeuwen in Nederland. Met enkele uren vertraging vertrok ik 2300 km file achter me latend richting Nepal. Wat voor weer ging ik eigenlijk tegemoet. Welke kleren moesten mee?

Nepal heeft eigenlijk drie klimaten. 
De meest noordelijk strook vult zich met het Himalaya gebergte. Hier is het eigenlijk altijd fris tot koud. Nu is het winter, dus dan is het koud tot zeer  koud.
Het zuiden is vlak en ligt tegen India aan.  Daar heerst een subtropisch klimaat, en is het over het algemeen warm tot zeer warm.
De strook daartussen in, heeft ook een weertype daar tussen in. Koud in de winter en zeer heet in de zomer. Ik zal vooral met dat weertype te maken hebben.

Voor Nepalese begrippen is het nu erg koud. Bij mijn aankomst gisteren was het overdag maximaal 10 graden en in de nacht daalt de temperatuur tot net boven het vriespunt. 

Vandaag scheen de zon en was het in de middag voor mij in de zon lekker aangenaam, ik schat 17-18 graden, trui aan, maar zonder jas. De Nepalezen houden hun winteroutfit aan. In de schaduw is het al gelijk frisjes, en helemaal nu de zon onder is gegaan, koelt het weer af tot een paar graden boven nul.

Prima hanteerbare temperaturen zou je denken. Maar er is een groot verschil met dezelfde temperaturen in Nederland. 
Ze hebben hier namelijk bijna nergens verwarming! En dat betekent dat het binnen net zo koud is als buiten. En dan voelt een paar graden boven nul toch wel erg fris. Mensen zitten hier dan ook binnen gewoon met een sjaal om en een jas aan. Ook op het kantoor is dat een heel normale outfit.

Ik zit deze blog dan ook met verkleumde handen te tikken. Ondanks drie lagen kleding aan en een sjaal om. Vannacht ben ik wakker geworden van de kou. En dat ondanks dat ik daarvoor door het vertraagde reizen de 24 uur daarvoor niet echt geslapen had. Ik had de verdere temperatuurdaling tijdens de nacht iets te optimistisch ingeschat. Vannacht ga ik wat warmer gekleed naar bed.


Slaap lekker allemaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten