De grote gastvrijheid en de prima organisatie waren opnieuw aanwezig. Wij hoefden alleen onze eigen taak uit te voeren. Alles er om heen was geregeld: vervoer, slaapplekken, eten. Dat alles ging als het ware vanzelf. Tot en met een taart op de trouwdag van Han en Corry. We hadden niet anders verwacht, maar het is goed om dat niet als vanzelfsprekend te beschouwen. En dat moest bij de evaluatie natuurlijk ook genoemd worden.
De reorganisatie heeft voor flinke achterstanden gezorgd. De reorganisatie bestond uit het samenvoegen van kleinere scholen, tot een kleiner aantal grotere scholen. En een grootscheepse vervanging van het personeelsbestand. Een groot deel van de leerkrachten waren in dit vak gerold, toen de scholen net begonnen. Met vooral kleine kinderen, grotendeels in de leeftijd van 4 tot 8 jaar. Een deel van deze leerkrachten was niet goed in staat om de inmiddels groter geworden kinderen adequaat les te geven. En moesten vervangen worden. Het nieuwe personeel was niet bekend met de gewoonte, en ook noodzaak, om op school handen te wassen en tanden te poetsen. Dus dat zat niet meer standaard in het lesprogramma.We ontdekten dat de scholen maandenlang stil hadden gelegen. In die tijd is er niet of nauwelijks wat aan onderhoud gedaan. De waterzuiveringsinstallatie in Holdibunia die door Changing Lives was gesponsord, staat ook bij een school. Deze installatie was lange tijd niet goed onderhouden, en kon daardoor niet functioneren toen wij daar een bezoek brachten. Daar zijn stevige woorden over gevallen. Bij de herstart van de scholen moest het nodige gerepareerd en opgeknapt worden. Daar is BNM nog volop mee bezig. We kregen de verzekering dat ook de waterzuiveringsinstallatie binnen enkele weken gerepareerd zou zijn.We hebben onze zorgen uitgesproken over de staat waarin sommige scholen, en de bijbehorende water en toiletvoorzieningen, nu verkeren. BNM is op het ogenblik vooral bezig met de "hardware": het opknappen van de gebouwen, waterpompen, toiletten en interieur. Dat hopen ze in december te hebben afgerond. De kennis van de leerkrachten over wat belangrijk is op deze scholen voor de allerarmsten, hebben we als "software" bestempeld. Daar gaat BNM in de eerste maanden van het nieuwe jaar mee aan de slag.
We hebben onze wederzijdse verwachtingen uitgesproken en de mogelijkheden voor het komende jaar besproken. Als Changing Lives realiseren we ons dat wij volledig op gezondheid gericht zijn. En de scholen hebben nog andere taken. Dus we snappen dat de verandering tijd kost. Maar ook BNM heeft door dat een gezonde leeromgeving essentieel is om goed te kunnen leren. BNM en Changing Lives delen het verlangen om zorg te dragen voor de allerarmsten. En daar vinden en versterken we elkaar.
Wat is het een heel waardevolle en bijzondere reis die jullie daar maken. Knap werk en gefeliciteerd met jullie trouwdag!
BeantwoordenVerwijderen