We hebben van het noordwesten naar het zuiden 317 kilometer gereisd. Met een gemiddelde snelheid van ongeveer 30 kilometer per uur.
Reizen in Bangladesh is een uitdaging. Dat ligt niet in de eerste plaats aan het type vervoer.Je kunt in Bangladesh kiezen uit veel vervoersmiddelen. Je ziet veel mensen lopen. De fiets is nog zeldzaam, maar is op het platteland steeds vaker te vinden. Wat je veel ziet zijn riksja's (tegenwoordig meestal voortbewogen door een elektrische fiets), vans (een platte kar voortbewogen door een fiets, nu ook elektrisch), tuktuks (een klein wagentje met bankjes tegenover elkaar), autoriksja's (tuktuks met 3 bankjes voortbewogen door een motorfiets) en motoren. Dit is het zogenaamde "kleine" verkeer.
Daarnaast heb je natuurlijk grotere voertuigen. Personenauto's, kleine busjes, grote bussen van formaat touringcar en vrachtauto's.Reizen in Bangladesh is een uitdaging door de staat waarin veel voertuigen verkeren. Vooral de bussen en vrachtwagens, maar ook de meeste met motor aangedreven voertuigen, laten vaak grote walmende rookwolken achter. Wij reizen dit keer met een minibus, van bijna 15 jaar oud. De vering van de stoelen is verdwenen, en over de vering van de schokbrekers heb ik ook zo mijn twijfels. Maar ons busje ziet er nog behoorlijk uit. De staat waarin vrijwel alle bussen verkeren is vreselijk: vol met krassen en deuken. Wat niet verwonderlijk is, als je ziet hoe ze rijden.
Reizen in Bangladesh is een uitdaging door de staat waarin de wegen verkeren. De wegen zijn al veel beter dan tijdens onze eerste reizen, ruim 10 jaar geleden. We hebben zelfs bij vlagen over kilometers lang glad asfalt kunnen rijden. Maar meestal is dat niet het geval. De wegen zijn deels nog onverhard. De bladeren van de bomen naast de weg zien zo bruin van het stof, dat ze verdord lijken.Al met al is reizen met de auto niet onze lievelingsbezigheid in Bangladesh. Maar zonder dat kom je er niet. En uieindelijk komen we wel op mooie plekken!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten